admin admin .

admin

مردان کم خونی را جدی بگیرند!

این در حالی است که ابتلا به کم خونی در آقایان نیز محتمل است. شاید احتمال ابتلا خانم ها بیشتر باشد، اما این به این معنی نیست که مردان کم خونی نمی گیرند

از این رو راه حل، شناخت این بیماری و علائم کم خونی در مردان است تا به موقع و در اسرع وقت در جهت درمان کم خونی اقدام نمایند. آشنایی با کم خونی و بعد کم خونی در مردان موضوع مهمی است که آقایان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

 

رسیدگی به موقع به کم خونی اهمیت زیادی دارد. به همین منظور است که باید نشانه و علائم کم خونی را جدی بگیرید. قبل از هر چیز هم بهتر است کمی بیشتر در مورد کم خونی بخوانید

کم خونی چیست؟
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

کم خونی اختلال خونی است که در نتیجه کمبود هموگلوبین در خون پدید می آید. این عارضه انواع گوناگونی داشته که هر کدام علت خاص خود را دارند؛ کم خونی ناشی از فقر آهن شایع ترین گونه این بیماری است که در اثر کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون به همراه مدفوع در دراز مدت و... رخ می دهد.

کم خونی همیشه ناشی از فقر آهن نیست. برخی گمان می کنند کم خونی دقیقا مساوی با فقر آهن است؛ اما به هیچ وجه این طور نیست. کم خونی به دلایل مختلفی ایجاد می شود که فقر آهن تنها یکی از آن ها است. درست است که فقر آهن یکی از مهمترین عوامل بروز کم خونی در افراد مختلف است اما به نظر می رسد نمی توانیم آن را تنها عامل برای بروز کم‌ خونی بدانیم. در نتیجه زمانی که در مورد کم خونی در مردان صحبت می کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این کم خونی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود.

بیشتر در مورد کم خونی بخوانید:

درمان کم خونی بدون عارضه شیمیایی با به روز ترین روش ها !!

کم خونی فقر آهن در دوران مدرسه و بلوغ

تاثیر ژل رویال بر روی کم خونی

کم خونی، هشداری برای نارسایی کلیه

کم خونی های خاص

کم خونی داسی شکل را بشناسیم

برخلاف بانوان که کم‌خونی در آنها به دلیل پریود و خونریزی های شدید اتفاق می‌ افتد در مردان عموما مشکلات تغذیه یا مشکلات هورمونی می تواند عامل بروز کم خونی باشد. موضوع مهمی که نباید نادیده گرفته شود این است که برخی کارها ممکن است عامل مهمی برای ایجاد کم خونی در مردان به شمار رود. برای مثال قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد در کوره ها و همچنین مواجهه با مواد شیمیایی خطرناک یکی از عواملی است که می تواند باعث بروز کم خونی در مردان شود.

کم خونی در مردان نشانه چیست؟
علل مختلفی برای بروز کم خونی در مردان وجود دارد که هر کدام به نوبه خود خطر آفرین هستند و موجبات بیماری های خطرناک دیگر را فراهم می آورند از جمله دلایل بروز کم خونی در مردان به شرح زیر است

خونریزی داخلی قاتل خاموش
خون ریزی داخلی دلایل متعددی دارد که برخی می توانند جدی و حتی مرگبار باشند. یکی از شایع ترین خون ریزی های داخلی در مردان، خونریزی به دلیل زخم معده و از طریق دستگاه گوارش است. کولیت اولسراتیو یکی دیگر از عواملی است که موجبات زخم روده و در نتیجه خونریزی را به همراه دارد؛ گاهی خون ریزی می تواند به دلیل وجود تومور بدخیم و سرطانی باشد. با مشاهده کوچک ترین علائم خونریزی سریعا برای درمان اقدام کنید تا به کم خونی مبتلا نشوید.

بیماری هموروئید زمینه ساز کم خونی
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

 

هموروئید بیماری شایعی است که هم مردان و هم زنان به این عارضه مبتلا می شوند. خون ریزی بواسیر در طولانی مدت، موجبات بروز کم خونی در مردان را فراهم می آورد.

اغلب مردانی که به بیماری هموروئید مبتلا هستند در همان مراحل اولیه بیماری متوجه خونریزی می شوند اما گاها ممکن است که خونریزی به صورت آشکارا نبوده و توسط مدفوع پوشانده شده باشد. برای تشخیص این عارضه آزمایشات به خصوصی وجود دارد که برای تشخیص خونریزی روده تجویز می شود و مشخص کننده خونریزی بواسیر است. پیشنهاد می شود پس از تشخیص این عارضه روند درمان سریع کم خونی خود را در پیش بگیرید تا در دراز مدت با مشکلات خطر آفرین مواجه نباشید.

رژیم غذایی کم آهن عاملی موثر در بروز کم خونی
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

عدم استفاده از رژیم غذایی غنی از آهن در کنار سایر اختلالات غذایی همچون بی اشتهایی عصبی، روزه مکرر و سوء تغذیه می تواند منجر به کم خونی در مردان شود. رژیم غذایی نامناسب می تواند زمینه ساز کم خونی در مردان باشد، استفاده از گوشت قرمز به تنهایی نمی تواند تاثیری بر روند خون سازی داشته باشد از این رو استفاده از سبزیجات در کنار مصرف گوشت، تاثیر قابل ملاحظه ای بر درمان کم خونی مردان دارد.

نوشیدن بیش از حد چای
برای درمان کم خونی و عدم ابتلا به آن، بهتر است که نوشیدن بیش از حد چای را کنار بگذارید چرا که تانن موجود در این نوشیدنی، از جذب آهن به بدن جلوگیری می کند. مصرف چای بیش از اندازه در کنار دیگر علل به وجود آورنده کم خونی می تواند این عارضه را تشدید کند.

اختلالات در جذب آهن
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

سیستم گوارشی شما باید بتواند آهن کافی را از غذای شما جذب کند. زمانی که سیستم گوارش، قادر به جذب آهن نباشد، هر چقدر که شما از رژیم غذایی اصولی و سرشار از آهن استفاده کنید بی فایده خواهد بود. عوامل بروز این اختلال بیماری سلیاک، عمل جراحی معده و روده بیماری های التهابی روده و... هستند. درست است که مردان به قاعدگی مبتلا نمی شوند اما بروز اختلال در جذب آهن، موجب می شود یک مرد به اندازه یک زن با قاعدگی سنگین به فقر آهن دچار شود.

کم خونی ناشی از بیماری مزمن
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

بیماری های مزمن یکی دیگر از عوامل دخیل در کم خونی مردان است. برخی از این بیماری ها که موجب کم خونی در مردان می شود عبارت اند از:

- بیماری های خود ایمنی مانند التهاب روده و آرتریت روماتیوئید
- سرطان خصوصا سرطان روده
- بیماری های کلیوی و مزمن کبدی
- عفونت های طولانی مانند هپاتیت ب و HIV
مشاغل سخت و آسیب زا
یکی از دلایل اختصاصی برای بروز کم خونی در مردان مشاغل سخت و مشاغلی است که باعث آسیب به بدن انسان می شود. با توجه به اینکه اکثرا آقایان در چنین مشاغلی مشغول فعالیت هستند بروز کم خونی ناشی از آسیب های این نوع مشاغل بیشتر به سمت مردان سوق داده می‌ شود و کمتر دیده می‌ شود که در بانوان شاهد کم‌ خونی ناشی از مشاغل سخت و آسیب زا باشیم.

تماس مداوم با مواد شیمیایی و کار کردن مداوم از عواملی است که باعث کاهش توان بدن برای جذب آهن و دیگر مواد معدنی می‌ شود. همین موضوع منجر به بروز کم خونی در مردان خواهد شد. اگر در چنین مشاغلی فعالیت می‌ کنید باید تمهیداتی را به خرج دهید تا بتوانید بدون بروز مشکل اقدام به فعالیت کنید و دچار بیماری های مختلف از جمله کم خونی نشوید. برخی راهکارهای ساده می تواند بروز کم خونی را به دلیل چنین مشاغلی در حد صفر برساند.

مهم ترین علائم کم خونی در مردان چیست؟
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

علائم کم خونی در مردان گزینه های زیادی دارد که مهم ترین آن ها رنگ پریدگی زبان و پلک چشم است. اگر بخواهیم به علائم دیگر کم خونی در مردان اشاره کنیم می توان موارد زیر را نام برد:

احساس خستگی مفرط و زود رس
احساس سردرد و سرگیجه متوالی
سوزن سوزن شدن دست و پا ها
حالت تهوع
ریزش مو و زرد شدن پوست
احساس رخوت و بی حالی
مشکل در عمل دم و بازدم
عدم تمرکز
تپش قلب
حساس شدن به هوای سرد
خشکی زبان و مشکل در بلع غذا
احساس وزوز در گوش ها
در کم خونی شدید، گود شدن سطح رویی ناخن و پوسته پوسته شدن ناخن ها را نیز شاهد هستیم.
یکی دیگر از علائم کم خونی در مردان، میل به خوردن مواد غیر خوراکی همچون کاغذ، خاک، موم، سبزه و ... است که همه می توانند از نشانه های کم خونی هستند.
برای آشنایی بیشتر علائم کم خونی در مردان شاید بهتر باشد به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد علائم کم خونی بسیار نادر هستند و ممکن است فقط برای شما به این صورت بروز پیدا کنند. در نتیجه بدون مراجعه به پزشک نمی توانید متوجه شوید که شما دچار کم خونی شده اید یا خیر.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر شما هر یک از علائم بیان شده به عنوان علائم کم خونی در مردان را داشتید به این معنا نیست که حتما کم خونی گرفته اید. معنای آن این است که به احتمال زیاد شما در در معرض نوعی بیماری قرار دارید که ممکن است کم خونی آن بیماری باشد. بهترین کار انجام چکاپ توسط پزشک و بررسی دقیق تر با آزمایش های مختلف خواهد بود

تذکر: در صورت مشاهده علائم کم خونی به هیچ وجه به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای کم خونی نکنید. بدون مجوز پزشک مصرف داروی کم خونی ممکن است باعث بروز مشکلات بسیار زیاد برای بدن انسان شود.
هشدار! خطرات کم خونی شدید را جدی بگیرید
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

کم خونی شدید خطرات زیادی را برای شما به همراه دارد از این رو در صورت کم شدن هموگلوبین خون روند درمان سریع کم خونی را طی کنید تا در آینده به کم خونی شدید دچار نشوید.

هموگلوبین خون وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن را بر عهده دارد و زمانی که فرد به کم خونی دچار شود، اکسیژن رسانی به بافت ها دچار اختلال شده و زمینه ساز مشکلات بزرگ تر خواهد بود.

برخی از افراد کم خونی را عارضه خاصی نمی دانند و تصور می کنند که با خوردن چند قرص آهن می توانند به درمان کم خونی بپردازند اما بر خلاف تصورعموم، کم خونی ممکن است هشداری باشد برای شروع بیماری های خطر ناک تر؛ جدای ازآن، اگر نشانه ای از بیماری های خطرناک نباشد، سبب رخوت و بی حالی شما در تمام طول روز می گردد که کارکرد شما در طول روز را کاهش خواهد داد.

عوارض کم خونی شدید شامل تغییر در فشار خون، تعریق زیاد خواهد شد که زمینه سازی برای به وجود آمدن مشکلات قلبی و حتی سرطان های گوارشی است.

علائم کم خونی شدید را بشناسید
نشانه های زیر در افراد مبتلا به کم خونی شدید نمایان می شود که شامل موارد زیر است:

- ایجاد شکاف در گوشه لب ها
- فرو رفتگی ناخن ها
- احساس خستگی و ضعف شدید
- احساس خستگی در هنگام بالا رفتن از پله ها
- تمایل به خوردن خاک، برنج خام و دیگر مواد غیر خوراکی
زمانی که کم خونی شدید در مردان پدید می آید باید سریعا بررسی های لازم روی سیستم گوارش صورت بگیرد تا در صورت خون ریزی گوارشی اقدامات مورد نیاز در جهت درمان سریع کم خونی صورت گیرند.

کم خونی در مردان مسن به چه صورت است؟
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

عموما کم خونی در افراد مسن شیوع ندارد اما برخی بیماری ها و خونریزی ها عوامل کم خونی در مردان مسن است. کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع ترین علت بروز کم خونی در افراد مسن است که عملکرد یکی از مهم ترین اعضا بدن فرد را دچار اختلال می کند.

به همین منظور افراد سالمند باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تا میزان آهن خون خود را در حالت متعادل حفظ نمایند. به گفته کارشناسان افراد سالخورده ای که دچار سکته قلبی شده و میزان آهن خونشان کاهش یافته است در صورت مصرف آهن و مکمل های آن می توانند به روند بازسازی عضلات قلبشان تا حد زیادی کمک کنند.

علائم کم خونی در مردان مسن
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

کم خونی در مردان مسن می تواند دلایل متعددی داشته باشد و یا اینکه از هیچگونه علائمی برخوردار نباشد؛ اما در این بخش مشخص ترین علائم کم خونی را برای شما بازگو می کنیم تا در صورت مشاهده، روند درمان کم خونی را در پیش بگیرید.

-احساس تنگی نفس غیر معمول به هنگام انجام فعالیت فیزیکی
-تشدید ضربان قلب
-سرد و کرخ شدن دست ها و پاها
-شکنندگی ناخن ها
-احساس شنیدن صدای زنگ در گوش ها
-کاهش تمرکز و یاد گیری و احساس خواب آلودگی
-رنگ پریدگی لثه ها، پوست و ناخن ها
-احساس درد و ملتهب شدن زبان
-کاهش اشتها و ویار های نامتعارف مانند تمایل به خوردن یخ، نشاسته یا خاک
-بروز عفونت های مکرر
قرص برای کم خونی مردان
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

انواع اقسام قرص برای درمان کم خونی مردان وجود دارد که عموما به تمامی آن ها قرص آهن گفته می شود اما نمی توان هر کدام را خود سرانه و بدون نسخه پزشک مصرف کرد به همین جهت در این قسمت فقط قصد معرفی قرص برای درمان کم خونی مردان را داریم ولی برای مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا بسته به نوع کم خونی، داروی مورد نظر را تجویز نماید.

قرص آهن فروس سولفات
کاربرد این قرص برای پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است اما لازم به ذکر است که مصرف آن به همراه لبنیات روند درمان کم خونی را با اختلال مواجه می کند.

قرص فروس سولفات بایستی با معده خالی و حدود دو ساعت پس از غذا خورده شود، برای مصرف پیشنهاد می شود که قرص های آهن را به همراه آب پرتقال و یا قرص های حاوی ویتامین سی مصرف کنید چرا که این ویتامین میزان جذب آهن را افزایش می دهد.

قرص آهن ففول
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

ففول قرص آهنی است که از فرآورده های خون ساز تلقی می شود و شامل مقداری فولیک اسید و سولفات آهن است. قرص آهن ففول به منظور درمان کم خونی مصرف می شود اما خانم های باردار خصوصا در 3 ماه اول بارداری مجاز به مصرف این دارو نیستند چرا که آهن بدن در زمان بارداری افزایش پیدا می کند و مصرف ففول در این دوره موجب مسمومیت دارویی می گردد.

اما همان گونه که می دانید هیچ دارویی بدون عوارض نیست، عوارض قرص آهن ففول نیز شامل اختلالات گوارشی، یبوست، اسهال و تهوع می شود. شاید به همین علت است که توصیه می شود از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی مثل فوفول استفاده شود. بسیاری از عوارض جانبی چنین قرص هایی در دراز مدت خود را نشان می دهند

قرص اسید فولیک
بی شک بیشتر خانم ها با این دارو آشنایی کامل دارند. اسید فولیک ماده ای ضروری برای رشد سلول ها و متابولیسم بدن است که ما را در مقابل بیماری های قلبی، پوکی استخوان و سرطان های خاصی ایمن می کند. قرص اسید فولیک به تولید گلبول های سفید خون کمک می کند چرا که بدن افراد روزانه میزان 400 میلی گرم اسید فولیک نیاز دارد.

برای درمان کم خونی بهتر است که این دارو به همراه ویتامین هایی از جمله ب12 مصرف شود زیرا این دو علاوه بر درمان کم خونی به بهبود سلامت اعصاب کمک شایانی می کند.

عوارض قرص اسید فولیک شامل تهوع، نفخ شکم و بی‌خوابی است. البته که عوارض جانبی بلند مدت نیز دارد.

آیا درمان کم خونی امکان پذیر است؟
مردان کم خونی را جدی بگیرند!

به جرئت می توان گفت که طب مدرن راهکار مشخصی برای درمان کم خونی ندارد. تمامی قرص هایی که برای درمان کم خونی مردان تجویز می‌شود جنبه کنترل بیماری را دارند و نمی‌توان آن را راهکاری برای درمان محسوب کرد. البته نباید این موضوع نیز فراموش شود که تمامی قرص های کم خونی که برای مردان تجویز می شود عوارض جانبی فراوانی به همراه دارند. با این حال در بسیاری از مواقع چاره‌ای جز مصرف چنین داروهایی نیست.

به اعتقاد طب سنتی درمان کم خونی در مردان و زنان امکان پذیر است. در طب سنتی در ابتدا لازم است که پیشگیری های لازم را انجام دهید تا در آینده نیازی به طی کردن روند درمان کم خونی نداشته باشید. در صورت ابتلا به این عارضه نگران نباشید و در درجه اول با رژیم غذایی مناسب میزان آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

مواد غذایی همچون گوشت قرمز، قلوه و جگر، ماهی، حبوباتی همچون لوبیا و عدس، سبزیجاتی با برگ های تیره همچون اسفناج و جعفری سرشار از آهن و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن هستند. همچنین مصرف ویتامین ث که در لیمو ترش، پرتقال و آناناس وجود دارد نیز به جذب بهتر آهن کمک می کند. از خوردن هویج، سیب زمینی، شلغم، گوجه فرنگی و کدو تنبل نیز غافل نشوید؛ این مواد غذایی برای بهبود و درمان کم خونی موثر هستند.

علاوه بر روش های اصلاح سبک زندگی در طب سنتی به منظور مقابله با کم‌ خونی مردان، راهکارهای درمانی نیز در طب سنتی ارائه می‌شود. در واقع شما با استفاده از راهکارهای طب سنتی یا طب اسلامی می توانید به درمان کم خونی در مردان بپردازید. حتی اگر این راهکارها نتواند منجر به درمان قطعی کم خونی شود می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. دقیقا همان کاری که قرص های شیمیایی انجام می دهند؛ با این تفاوت که دستورات طبیعی در طب سنتی هیچ گونه عارضه جانبی برای بدن انسان به همراه ندارند. در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که بدون عوارض جانبی به مقابله با کم‌خونی بپردازیم و تا جای ممکن آن را کنترل کنیم. در شرایط ایده‌آل نیز ممکن است بتوانید درمان کم خونی را محقق کنیم.

درمان کم خونی مردان در طب سنتی با محصولات زنبور عسل
روش های متعددی برای درمان کم خونی در طب سنتی وجود دارد. به ویژه برای درمان کم خونی مردان راهکارهای مناسبی در طب سنتی در نظر گرفته شده است که هر کدام از آنها می توانند اثرگذاری لازم برای برون رفت از این بیماری را داشته باشند. یکی از بهترین راهکارها برای درمان کم خونی مردان توجه به محصولات و فرآورده های زنبور عسل است.

اگرچه مردم ما محصولات زنبور عسل را بیشتر به عسل طبیعی می شناسند؛ اما این حشره پرخاصیت محصولات فوق العاده عالی دیگری برای مقابله با کم خونی دارد. عسل درمانی برای کم خونی یکی از بهترین روش های طب سنتی برای مقابله با کم خونی در مردان است اما نباید از دیگر فرآورده های زنبورعسل نیست غافل بشویم.

برخی از عسل های طبیعی خواص بیشتری برای درمان کم خونی دارند. به همین علت توصیه می شود اگر قصد مقابله با بیماری کم خونی در مردان را دارید حتماً به سراغ چنین عسل های طبیعی بروید. از بین عسل های طبیعی که می‌توانند بر روی کم‌خونی مردان اثر بگذارند می توانیم‌ به عسل آفتابگردان، عسل سیاه دانه، عسل یونجه و عسل کنار اشاره کنیم که هر کدام از آنها خواص فوق العاده عالی برای مقابله با بیماری کم خونی دارند

یکی از روش های مهم برای درمان کم خونی مردان، استفاده از مواد طبیعی مثل گرده گل است. در مردان می توان با مصرف هوشمندانه گرده گل این بیماری را درمان کرد. اگرچه از گرده گل برای درمان کم خونی در بانوان نیز استفاده می‌ شود؛ اما به این علت که اکثر بانوان به دلیل عادت ماهیانه با میزان خونریزی بالا دچار کم خونی حاد می شوند، ممکن است گرده گل نتواند تاثیر چندان مطلوبی بر روی کم‌ خونی آنها بگذارد. این حالی است که در مردان درمان کم خونی با گرده گل کاملا امکان‌پذیر است و می‌توان به خوبی آن را انجام داد.

روش مصرف گرده گل برای درمان کم خونی در مردان: کافی است به صورت روزانه گرده گل را به سبد غذایی و دارویی خود اضافه کنید و به روش‌های مختلف آن را میل نمایید.
اضافه شدن ترکیبات درونی گرده گل به ویژه املاح معدنی و آهن موجود در آن به بدن انسان برای مقابله با کم خونی کمک می کند. همچنین افزایش توان بدن برای جذب آهن دیگر خوراکی ها از ویژگی‌های مهم گرده گل است که می‌تواند باعث بهبود کم خونی و حتی درمان این بیماری شود.

ژل رویال نیز یکی دیگر از ترکیبات طبیعی زنبور عسل است که برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد. ژله رویال هم می تواند به تامین مواد مورد نیاز بدن در حین کم خونی بپردازد و هم با تنظیم قسمت های مختلف بدن، به هضم و جذب بهتر مواد معدنی و آهن دیگر ترکیبات خوراکی کمک کند.
منبع : ایران عسل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۱:۱۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)