admin admin .

admin

2 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

این بیماری‌ها در جایگاه اول و دوم خطرناک ترین بیماری های پوستی قرار می‌گیرند.

1- سرطان پوست Skin cancer
سرطان پوست به عنوان خطرناک ترین بیماری پوستی شناخته می‌شود. این بیماری شایع‌ترین نوع سرطان است و دو نوع اصلی آن شامل سرطان کراتینوسیت (سرطان پوست پایه و سنگفرشی) و ملانوم می‌شوند.

برخی از ضایعات پوستی هم وجود دارند که به خودی خود سرطان نیستند؛ اما می‌توانند سرطانی شوند. از جمله این ضایعات می‌توان به کراتوز اکیتنیک، سرطان سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوما اشاره کرد. اگر این بیماری‌ها درمان نشوند می‌توانند باعث مرگ فرد شوند. تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پوست شانس موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.

تومورهای پوستی دو نوع هستند و شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم می‌شوند. وقتی که تومور به صورت غیرعادی بزرگ می‌شود و به بافت‌های کناری سرایت می‌کند، سرطان پوست بدخیم است. در واقع، سرطان پوست به علت رشد غیرعادی سلول‌های مهاجم ایجاد می‌شود. این سلول‌ها قدرت حمل و انتشار دارند و می‌توانند از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن برسند.

علائم سرطان پوست
معمولا این بیماری با علائمی مانند ضایعات پوستی، عدم تقارن ضایعه یا خال، ضایعات با لبه های ناهموار، لکه های پوستی با رنگ‌های غیرعادی مانند آبی، سفید، صورتی و... بروز می‌کند. گاهی اوقات قطر لکه ها بزرگتر از 1/4 اینچ می‌شوند. یکی دیگر از علائم ابتلا به سرطان پوست، تغییر ابعاد، رنگ یا شکل لکه ها و خال‌های پوستی است
روش‌های درمان
برای درمان بیماری سرطان پوست از روش‌های مختلفی مانند سرمادرمانی، جراحی (برش، موس)، شیمی‌درمانی، تابش، کورتاژ و الکترودسیکیشن، فتودینامیک تراپی، درمان بیولوژیکی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنند.

2- بیماری پروانه ای Epidermolysis bullosa
یکی دیگر از خطرناک ترین بیماری های پوستی ، بیماری پروانه ای است که به اختصار EB گفته می‌شود. این بیماری خطرناک ژنتیکی است و از سنین کودکی نمایان می‌شود. البته جهش ژنتیکی هم می‌تواند زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم کند. پوست بیمار، بسیار حساس و شکننده است. به طوری که کوچکترین ضربه و فشار موجب ایجاد تاول‌های پوستی دردناک می‌شوند.

پوست همه افراد از دو لایه اپیدرم (لایه خارجی) و درم (لایه داخلی) تشکیل شده است. در فضای بین این دو لایه، غشای مخاطی و کلاژن وجود دارد. این غشا، یک پوشش نازک است و از اصطکاک بین لایه های پوستی جلوگیری می‌کند. نوزادان و کودکان EB فاقد این غشا هستند. به همین علت هر تماسی موجب ایجاد تاول‌های پوستی در غشای مخاطی پوست آنها می‌شود.

این بیماری در طیف خفیف تا شدید بروز می‌کند. در حالت شدید می‌تواند آثاری مانند سوختگی‌های درجه 3 به وجود آورد. این بیماری انواع مختلفی دارد که شامل بیماری پروانه ای ساده، اتصالی، اضمحلالی و سندرم کیندلر می‌شوند.

علائم بیماری پروانه ای
بیماری پروانه ای با علائم مختلفی همراه است. در ادامه به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم.

1- ایجاد تاول‌های شدید پوستی همراه با خارش و خونریزی
2- ایجاد زخم
3- انقباضات مفصلی و ناهنجاری‌های زیباشناختی
4- سختی حرکت
5- شکل نگرفتن ناخن‌ها
6- ظاهر شدن لکه ها و کیست‌های کوچک سفید رنگ با نام millium cysts
7- مشکل در بلع به علت وجود تاول در گلو و دهان
8- افزایش ضخامت پوست در بعضی قسمت‌ها مانند کف دست
9- کاهش روند رشد
10- رشد ناقص دندان‌ها
11- اتصال انگشتان دست و پا به هم

درمان بیماری EB
بیماری پروانه ای درمان قطعی ندارد؛ اما می‌توان با استفاده از پانسمان‌های مخصوص، عوارض آن را کنترل کرد. این کار باعث کاهش درد بیماران می‌شود.


https://silverbookco.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۰۱:۱۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)