admin admin .

admin

واریس چیست ؟

شدیدتر خواهد شد و در نهایت با عوارض بیشتری عود می‌کند.

به طور کلی واریس یک بیماری کم‌خطر است ولی در صورت عدم رعایت برخی نکات و مراجعه دیرهنگام به پزشک می‌تواند به یک بیماری خطرناک تبدیل شود. رگ‌های واریسی شکل و شمایل عجیبی ندارند و در ابتدای بیماری شبیه به یک خونمردگی خفیف در زیر پوست هستند؛ اما اگر بیماری پیشرفت کند و بدون رسیدگی به حال خود رها شود، احتمال خونریزی رگ‌ها بسیار بالا می‌رود و ممکن است منجر به سکته قلبی یا مغزی هم بشود. عروق واریس معمولا به رنگ آبی در سطح پوست خودنمایی می‌کنند و حالت پیچیده‌ای دارند و عموما برجسته‌تر از سایر رگ‌ها هستند؛ این عروق معمولا در همان ابتدای بیماری مشخص هستند پس تشخیص آن‌ها کار سختی نخواهد بود.

احتمال ابتلا به واریس قبل از سن ۲۵ سالگی بسیار کمتر است؛ ولی هرچه سن بالاتر می‌رود این امکان زیادتر می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند به صورت ژنتیکی نیز به افراد منتقل شود؛ پس کسانی که در خانواده خود شخصی را دارند که به واریس مبتلا است باید کمی بیشتر مراقب باشند.

واریس دارای انواع مختلفی است؛ به عنوان مثال برخی از رگ‌های واریس به صورت عنکبوتی هستند که معمولا این نوع از آن در عروق کوچک‌تر دیده می‌شود. این رگ‌ها در سطح پوست به رنگ قرمز یا ارغوانی دیده می‌شوند و هیچ دردی هم ندارند. در صورت ابتلا به این نوع از بیماری نیاز به درمان‌های دارویی خاصی وجود ندارد و با رعایت برخی نکات می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. در مقابل افرادی که واریس آن‌ها پیشرفته شده و رگ‌های اصلی‌تر را درگیر کرده است معمولا درد و ورم پا مخصوصا در قسمت مچ را تجربه می‌کنند و باید با مشاهده این علائم در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرند.

واریس

علت واریسی شدن برخی از رگ‌ها چیست؟
علت بروز بیماری واریس را باید در اختلالات خونرساین و نارسایی عروق جستجو کرد. رگ‌هایی که دچار واریس می‌شوند اکثرا برجسته‌تر از رگ‌های عادی هستند و یک حالت پیچیدگی یا عنکبوتی در آن‌ها دیده می‌شود. علت برجستگی و تغییر رنگ در این عروق، افزایش فشار در عروق پا است. در واقع اگر گردش خون به خوبی در بدن انجام نشود و خون کافی به رگ‌های کوچک‌تر نرسد، فشار رگ‌ها زیاد می‌شود و نشانه‌های واریس کم‌کم خود را نشان می‌دهند.

در داخل رگ‌های پا سوپاپی قرار دارد که در زمان برگشت خون از پا به سمت قلب مسیر عروق را می‌بندد تا جاذبه زمین موجب برگشت خون در رگ‌ها نشود. بالا رفتن فشار رگ‌ها یا بعضی مشکلات ژنتیکی باعث می‌شود که این سوپاپ‌ها دچار اشکال شوند و نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. همین عامل منجر به تجمع خون در بعضی رگ‌ها خواهد شد که خود را به صورت تورم و تغییر رنگ رگ‌ها نشان می‌دهد. اگر اشکال به وجود آمده در عملکرد سوپاپ‌ها به موقع درمان نشود ممکن است در طولانی مدت خونرسانی به سایر اعضای حیاتی بدن را نیز با مشکلاتی مواجه کند و منجر به بروز بیماری واریس پیشرفته شود.
یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز واریس در افراد ژنتیک است؛ این بیماری ممکن است از طریق والدین به فرزندان منتقل شود. به همین دلیل به افرادی که دارای ژن آن هستند توصیه می‌شود که برای جلوگیری از واریسی شدن رگ‌هایتان به پیشگیری روی بیاورند. کاهش وزن و ورزش کردن می‌تواند تا حد زیادی از بروز واریس در افراد مستعد جلوگیری کند.
راه‌های پیشگیری از واریس
کاهش وزن
افراد چاق یا کسانی که اضافه وزن دارند، باید در اولین فرصت نسبت به کم کردن وزن خود اقدام کنند. کم کردن وزن در افرادی که مجبورند برای مدت طولانی بایستند ضروری است و باعث جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

ورزش کردن
ورزش کردن باعث گردش بهتر خون در بدن می‌شود؛ در نتیجه ورزش و بهبود جریان خون از پاها به سمت قلب امکان به وجود آمدن واریس در اشخاص بسیار کم می‌شود.

استفاده از جوراب مخصوص
افرادی که دارای زمینه ژنتیکی واریس هستند و مجبورند که طولانی مدت روی پا بایستند، برای جلوگیری از بروز واریس باید از جوراب واریس استفاده کنند. جوراب واریس به دلیل بافت فشرده‌ای که دارد می‌تواند به گردش خون بهتر در بدن در پاها کمک کند و مانع از به وجود آمدن تورم در پاها شود.

تغییر در سبک زندگی
در حال حاضر درمان قطعی برای واریس وجود ندارد و بیشتر توصیه‌های پزشکان در جهت کنترل و کم کردن عوارض واریس است. اکثر پزشکان متفق‌القول هستند که افراد نباید برای مدت طولانی به صورت مداوم روی پاهای خود بایستند؛ زیرا ایستادن زیاد بر روی پاها فشار مضاعفی به آن‌ها وارد می‌کند که باعث اختلال در گردش می‌شود. در واقع جاذبه زمین و فشار وارده مانع از گردش خون در پا می‌شود و همین امر ایجاد واریس در پاها را قوت می‌بخشد.

معمولا عوارض ناشی از ایستادن‌های طولانی مدت در افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند بیشتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود که این افراد در اسرع وقت و با روش کاملا اصولی نسبت به کاهش وزن اقدام کنند. این کار با رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن کاملا عملی خواهد بود.

استراحت دادن پاها
افرادی که به واسطه شغل خود برای مدتی طولانی روی پا هستند و یک واریس خفیف هم دارند باید حداقل یک بار در روز در جایی به حالت خوابیده قرار بگیرند و پاهای خود را به دیوار تکیه بدهند. با انجام این کار خون‌های راکد در پاها به جریان می‌افتد و مانع از ایجاد یا پیشرفت واریس می‌شود.

جراحی
یکی دیگر از کارهایی که پزشکان برای درمان واریس پیشرفته انجام می‌دهند، عمل جراحی است. در این نوع عمل پزشک با تشخیص رگ واریسی در پاها اقدام به برداشتن رگ می‌کند؛ در طول عمل واریس پاها بیمار باید به طور کامل بی‌هوش باشد.

اسکلروتراپی
در مراحل پیشرفته‌تر پزشک با تزریق یک نوع مایع شیمیایی در کف پا برای بستن رگ‌های کوچک در پا اقدام می‌کند. این روش اختلالی در فرایند خونرسانی به اعضای بدن ایجاد نمی‌کند؛ اما می‌تواند باعث بهبود جریان خون در رگ‌های بزرگ‌تر و جلوگیری از پیشرفت واریس شود.

اسکلروتراپی با فوم
این روش یعنی تزریق کردن مایع شیمیایی در کف پا برای بستن رگ‌های بزرگ است؛ این مایع حالتی فوم مانند دارد و می‌تواند جریان خون را بهبود دهد.

لیزر عروق
در این روش پزشک رگ‌های واریس را با اشعه لیزر مسدود می‌کند. گاهی برای مسدود کردن رگ‌ها از امواج رادیویی هم استفاده می‌شود. پیاده کردن هرکدام از روش‌های درمانی بالا باید به تشخیص پزشک انجام شود.


درمان‌های خانگی واریس
راهکارهای خانگی درمان واریس عمدتا باعث جلوگیری از بروز یا پیشرفت بیماری می‌شوند و تاثیر درمانی زیادی ندارند. علاوه بر این اثرگذاری این روش‌ها بسیار طولانی است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که افرادی که به واریس شدید و حاد مبتلا هستند این روش‌ها را امتحان نکنند یا حداقل آن را جایگزین درمان‌های پزشکی نکنند.

سرکه سیب
سرکه سیب مانند یک صافی عمل می‌کند و می‌تواند باعث پاک شدن بدن از سموم بشود. به‌جز مصرف خوراکی می‌توانید سرکه سیب را به وسیله یک پنبه یا دست بر روی رگ‌های واریسی بمالید و سپس به آرامی ماساژ دهید. اگر شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب این کار را انجام بدهید در طولانی مدت از عوارض واریس به دور خواهید بود.

فلفل قرمز
شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز را با یک لیوان آب گرم مخلوط و هرروز مصرف کنید. فلفل به دلیل داشتن ویتامین سی باعث گردش بهتر خون در بدن می‌شود که خود کاهش درد و تورم در پاها را به دنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید که این روش درمانی به افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی‌شود.

روغن زیتون
اگر روزانه دو بار رگ‌های واریسی خود را با روغن زیتون و روغن ویتامین E که مخلوط کرده‌اید ماساژ بدهید، به رگ‌های واریسی کمک بزرگی کرده‌اید. ماساژ هرروزه پاها با این مخلوط باعث گردش خون بهتر و همچنین کاهش درد در رگ‌ها می‌شود.

سیر
برای درست کردن معجون سیر باید حدود ۱۰ حبه سیر را کاملا له کنید و روی آن‌ها آب بریزید. ۳ یا ۴ پرتغال را آب بگیرید و آب پرتغال را به محلول اولیه اضافه کنید.۳ تا ۴ قاشق روغن زیتون هم اضافه کنید و محلول آماده شده را ۱۲ ساعت کنار بگذارید. قبل از خواب با این محلول پاهای خود را کاملا ماساژ بدهید و سپس آن‌ها را با یک پارچه از جنس کتان یا پنبه ببندید. بهتر است که این کار یک شب تا صبح انجام شود.

جعفری
جعفری یکی از سبزی‌هایی است که برای افراد مبتلا به واریس بسیار توصیه شده است. این سبزی به دلیل داشتن ویتامین C هم جذب آهن را بهتر می‌کند و هم باعث گردش خون بهتر در بدن می‌شود. همچنین جعفری یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند در بدن تولید کلاژن بکند تا سلول‌های آسیب‌دیده پوست خود را ترمیم و بازسازی کنند.

برای درست کردن معجون جعفری می‌توانید یک دسته جعفری را کاملا بجوشانید و آب به دست آمده را بگذارید تا کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن عصاره جعفری، به آن چند قطره آب گل رز اضافه کنید و محلول به دست آمده را در یخچال قرار دهید. هرروز می‌توانید رگ‌های واریسی خود را با معجون جعفری ماساژ بدهید.

برگ انگور
برگ انگور علاوه بر داشتن ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان عالی هم هست و به دلیل داشتن فلانوئید می‌تواند سلامت رگ‌های بدن شما را تضمین کند. برای درست کردن معجون برگ انگور مقداری برگ انگور را بجوشانید و عصاره به دست آمده را کاملا سرد کنید. یک سطل را پر از آب گرم کنید و چند قطره از این عصاره را به آن بیفزایید. سپس پاهای خود را درون ظرف قرار دهید.

بعد از گذشت ۵ تا ۷ دقیقه پاهای خود را خارج کرده و به مدت ۱۰ ثانیه در یک ظرف آب سرد قرار دهید. ۳ تا ۴ بار این عمل را تکرار کنید. این کار یک شوک به پاها وارد می‌کند و باعث گردش خون در پاها می‌شود. سپس پاهای خود را خشک کنید و با روغن کرچک کاملا چرب کنید و ماساژ بدهید. بعد از این کار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به پاهای خود استراحت بدهید.
منبع :https://whcl.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۱۴:۱۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)