admin admin .

admin

غذاهای مضر برای کبد چرب

پنیرو لبنیات پر چرب دارای چربی‌های اشباع زیادی هستند و اگر انواع کم چرب آن را انتخاب نکنید در طولانی مدت تاثیرات منفی بر کبد شما خواهند داشت.

2. نوشیدنی‌های گازدار
از مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه خودداری و به جای آنها از آب طعم‌دار شده یا تکه‌های میوه استفاده کنید.

3. گوشت قرمز
تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که بیشتر از گوشت قرمز و احشاء استفاده می‌کنند به احتمال بیشتری به کبد چرب غیرالکلی مبتلا می‌شوند. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای یکبار محدود کنید.

4. آرد سفید
سفید به این معناست که آرد مورد نظر به میزان زیادی پردازش شده و می‌تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود، در حالیکه آرد سبوس‌دار به خطر محتوای فیبر زیادی که دارد اینطور نیست.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود . بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

5. نمک
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سدیم بیشتر در ابتلا به کبد چرب نقش دارد. از آنجا که بیشتر غذاهای مصرفی ما به طور طبیعی دارای سدیم می‌باشند، بهترین راه کنترل سدیم ورودی به بدن، کاهش میزان نمک مصرفی روزانه است.

همچنین انواع سس‌ها، سوسیس، کالباس، کنسروها و غذاهای فراوری شده و خوراکی‌های دارای مواد نگه دارنده نیز حاوی مقادیر زیادی سدیم بوده و مصرف آنها باید محدود شود.

6. نوشیدنی‌های الکلی
با نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود. الکل می‌تواند با استفاده از مواد ساختاری‌اش، سلول‌های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می‌تواند ایجاد بیماری‌هایی اعم از هپاتیت یا سیروز کبدی شود.

7. مصرف بیش از حد قند
اگر کبد چرب دارید، برای درمان آن باید از مصرف شکر و قند دوری کنید و به جای آنها از عسل یا خرما استفاده کنید. گاهی شیرین کننده‌های مصنوعی درست است که کالری کمتری نسبت به قند و شکر دارند اما اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند باعث بدتر شدن وضعیت کبد چرب شما خواهند شد.

8. کربوهیدرات
مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود. بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

9. چربی‌ها
چربی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کبد چرب محسوب می‌شود. در مورد مصرف چربی‌ها باید گفت که نه تنها مقدار چربی مصرفی اهمیت دارد، بلکه نوع چربی نیز در ابتلا به کبد چرب مؤثر است.

مصرف چربی‌های جامد مثل کره، خامه، روغن حیوانی، دنبه و… منجر به ایجاد کبد چرب شده و روغن‌های گیاهی مثل کنجد، سویا، کلزا، زیتون و آفتابگردان به جای آنها توصیه می‌شوند.

10. مصرف چربی‌های ترانس
اگر کلسترول بالا دارید احتمالا باید در مورد خطر استفاده از چربی‌های ترانس، روغن‌های هیدروژنه ساخته شده به دست انسان که باعث می‌شود مواد غذایی مضر شوند، اطلاع پیدا کنید. چربی‌های ترانس، کلسترول بد LDL شما را بالا برده و مقدار کلسترول خوب HDL بدن را کاهش می‌دهند.

11. غذای بسیار تند
خوردن غذاهای تند می‌تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

12. غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده عموماً سرشار از چربی و کاری هستند. به همین دلیل خوردن غذاهای خیلی سرخ شده یا بسیار نمک‌‌دار می‌توانند دریافت کالری را بالا برده و موجب افزایش وزن شوند.

13. مصرف امحا و احشاء
جگر، دل، قلوه، کله پاچه و… از جمله مواردی هستند که بهتر است به ندرت در برنامه غذایی قرار گیرند.

14. فست فود
اغلب فست فودها و غذاهای آماده دارای میزان زیادی کلسترول، کربوهیدرات ساده و قند هستند. حتی غذاهای خوش‌طعمی که انتظارش را نداشته‌اید، به طرز غیرمنتظره‌ای دارای قند هستند؛ تا با این ترفند مغز شما را فریب دهند تا میلتان به مصرف آن‌ها زیاد شود.

این نکات را جدی بگیرید
بهتر است افراد غذا را آرام، کامل و طولانی مدت ( حدود 20 دقیقه) بجوند تا بزاق دهان کاملا با مواد غذایی آغشته شود.
تعداد وعده‌های غذایی باید زیاد و حجمشان کم باشد. اگر حجم بالایی از خوراکی را در یک وعده مصرف کنید، تمام مواد غذایی در کبد به تری گلیسیرید تبدیل می‌شوند.

همچنین از نوشیدن آب، نوشابه و ماءالشعیر در حین غذا خوردن جدا پرهیز کنید.
گوشت قرمز، نیکوتین، الکل، کافیئین، قندهای ساده و غذاهای سرخ شده جز مواردی هستند که کبد چرب را تهدید می‌‏کند.
از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست فود، انواع سرخ کردنی‌ها، غذاهای چرب و نوشابه‌‏های گازدار بهتر است پرهیز کنید.
اگر از جمله افراد دارای اضافه وزن و چاقی هستید حتما با برنامه غذایی سالم و ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا، وزن خود را کاهش دهید و البته از گرفتن رژیم‌های سخت خودداری کنید. زیرا رژیم‌های بسیار کم کالری به کبد آسیب خواهد زد.

سبک زندگی و تغذیه نامناسب می‌تواند باعث آسیب رساندن به کبد و دیگر اعضاهای بدن شود. اگر یک رژیم غذایی داشته باشید که در آن از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به میزان کافی استفاده نشده‌اند می‌توانند یک رژیم نامتعادل را ایجاد کنند و باعث آسیب رساندن به بدن شوند.
منبع : https://zoomlife.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۱:۲۲ توسط:admin موضوع: نظرات (0)